Jučkoviča: Drošs pacienta ceļš no ģimenes ārsta prakses uz izmeklējumiem vai pie speciālista
Lai pacients tiktu ārstēts pēc iespējas efektīvāk, iestājos par veselības aprūpes pieejamības paplašināšanu, atvieglojot pacienta ceļu no/starp ārstiem un/uz izmeklējumiem, piedāvājot ieviest pacienta ceļa moderēšanu – lai cilvēks no ārsta prakses dotos prom nevis ar nosūtījumu kalnu, bet konkrētiem laikiem un zināmām vietām, kurp doties pie nākamā speciālista vai uz izmeklējumiem.
Šī ideja palīdzētu izvairīties no nekad neapmeklētiem speciālistiem/izmeklējumiem tikai tādēļ, ka nav izdevies vai nav bijis iemaņu atrast, kurp doties, turklāt, atkarībā no nepieciešamības/vēlmes pacients varētu izvēlēties – par pacienta paša vai valsts līdzekļiem. Šo darbu, visdrīzāk, darītu kāds cilvēks ģimenes ārstu prakses ietvaros, piemēram, palīgpersonāls, sadarbojoties ar ārstu: nosūtījumā ir norāde, kāds speciālists jāapmeklē, kāds izmeklējums vajadzīgs.
Līdzīga sistēma darbojas gan ASV, gan Vācijā, kur, piemēram, ārstu prakšu reģistratūrās strādājoši medicīniskie asistenti piezvana uz plānota speciālista vai diagnostikas centra praksi un vienojas par apmeklējuma laiku.
Tālākā nākotnē šāda pieraksta sistēma varētu būt elektroniska, tajā skaitā ar iespējamību nosūtīt īsziņu, ja pie speciālista atbrīvojusies vieta (ja pacients pierakstoties piekritis, ka šādu ziņu vēlas saņemt). Tādējādi mazinātos arī “ēnu” skaits pierakstā, un daudzi, kur nepieciešams, tiktu ātrāk.
Autore: Kristīne Jučkoviča, veselības aprūpes vadības profesionāle